Lai palīdzētu attīstīt Rēzeknes pilsētas izglītības iestāžu izglītojamo lēmumu pieņemšanas prasmes, pedagogi karjeras konsultanti sadarbojos ar uzņēmumiem, organizē projekta “Karjeras atbalsts vispārējās un profesionālās izglītības iestādēs” ietvaros tikšanās ar dažādu profesiju pārstāvjiem. Tikšanās palīdz izglītojamiem apdomāt iegūto informāciju par profesijām un saprast, vai viņš spētu strādāt tādā vai kādā citā profesijā, un ko viņam vajag attīstīt, lai būtu labs un konkurētspējīgs speciālists. Pedagogi karjeras konsultanti pārdomā tikšanās saturu, lai skolēni iepazītu pēc iespējas daudzveidīgākas un darba tirgū pieprasītākās tautsaimniecības nozares.
Skolēnu atziņas: “Ko es jaunu uzzināju par profesiju?”
“Gravēšana, kā mākslas forma”
– Bija ļoti interesanti!
Es iepazinos ar jaunu tehnikas veidu un gravētāja profesiju, kas agrāk nebija pazīstams.
Mūsu klasei tika dota iespēja pastrādāt arī pašiem ar speciālu gravēšanas ierīci un izgravēt, kādu no dotajiem zīmējumiem.
Mēs uzzinājām kā šis izturīgais rūpnieciskās kvalitātes gravēšanas rīks padara paliekošus marķējumus uz vissmagākās pamatnes akmens, koka vai gandrīz jebkuras virsmas. Juvelieri arī to plaši izmanto, lai radītu fona efektus juvelierizstrādājumos. Tam ir izturīgs, volframa karbīda gravēšanas uzgalis un dzirksteles nesaturošs motors, kas vibrē ar 7200 gājieniem minūtē.
– Šajā meistarklase katram no mums bija iespēja apgūt šo tehnikas veidu. Šo tehniku es pieskaitītu pie amatniecības izstrādājumu radīšanai. Liekas, ka nekā smaga tajā nav, bet pastrādājot ar gravēšanas rīki saprotu, kā ļoti svarīga precizitāte un šis darbs ar ļoti trokšņains, jo gravējums uz granīta, kas tiek piedāvāts mums, ļoti putekļains un neparast darbs. Bet neskatoties uz šis profesijas realitātes, man ļoti patika, viennozīmīgi uzsāktu ,kā tas ir darbs puišiem.
– Bija ļoti daudz interesantas informācijas, tagad ir priekšstats par gravīra profesiju. Pirms lekcijas bija aizdomas ,kā uz akmens zīmēt ir viegli, jo visu ko esmu redzējusi, ka top darbs, tikai profesionāļa rokās, tagad bija iespēja pašai iejusties gravīra profesijas lomā, un praktiski izmēģināt viņa darbu. Tas ir ļoti smags un laika tilpīgs process.
– Pirmo reizi esmu dzirdējis un redzējis kā strādā gravētājs. No malas skatoties varētu pielīdzināt pie māksliniekiem -tēlniekiem.
Gravīras izgatavošana ir sarežģītāka, nekā zīmējuma uzzīmēšana. Jo vēlamo zīmējumu ar īpašu instrumentu iegravē akmens plāksnē. Tas vis notiek skaļuma un putekļos, ir nepieciešamas aizsarg brilles, maskas utt. Pirmais iespaids pozitīvs, jo nekad neesmu iepriekš izmēģinājis šis profesijas specializāciju.
Ekskursijas :
Starptautiskā lidosta ” Rīga” AirBaltic Training Center
Latvijas Nacionālā banka
– “Ekskursija bija brīnišķīgā. Rīgas lidostā es biju pirmo reizi sava dzīvē, tāpēc mani interesēja pilnīgi viss. No Latvijas Nacionāla Banka es aizgāju ar jaunām zināšanām par finansēm un ekonomiku. Šīs bankas apmeklējums motivēja mani vairāk interesēties par ekonomiku.”
-”Man patika tas, ka visur kur mēs bijām, mums visu stāstīja un rādija ļoti detalizēti. Pateicoties tam, man izveidojas priekšstats par to kāds ir darbs šajās jomās. Centrā, kur notiek pilotu apmācība, mani pārsteidza apmācībās trenažieri un viss liekas aizraujošs un neparasts.”
-“Visi trīs uzņēmumi, kur mēs bijām ekskursijas laikā, iespaidoja mani. Bet visvairāk man patika ekskursija uz Nacionālo Banku. Informācija, kuru es tur saņēmu bija interesanta un noderīga. Tagad esmu pārdomās par to, ka saistīšu savu nākotni ar bankas nozari.”
IT uzņēmums “Accenture”:
“Tādas ekskursijas ir vajadzīgas, lai mūsu vecuma jaunieši vairāk sāktu domāt un pārliecināties par to, ko vēlas darīt pēc vidusskolas.”
“Accenture” darbinieki bija tik pozitīvi un atvērti! Man bija ļoti interesanti, jo nezināju par tādu uzņēmumu. Pārsteidza viņu radītie produkti! Šis uzņēmums ir izaugsmei un te strādāt būtu patīkami. Darbinieki radīja interesi tieši par karjeru IT jomā.
Šī biroja darbinieki ar savām prezentācijām un stāstiem mani ļoti pozitīvi ietekmēja. Uzzināju, ka ļoti svarīgs ir darbs komandās un komunikācija. Sapratu, ka ļoti nepieciešamas ir angļu valodas un matemātikas zināšanas.
Man ļoti patika tas, kā “Accenture” uzņēmuma darbinieki pasniedza mums informāciju, spēja atbildēt uz visiem mūsu uzdotajiem jautājumiem, pat iedeva mums radošo darbu, kurā mēs varējām izpausties. Atmosfēra bija ļoti patīkama. Es agrāk nebiju daudz dzirdējusi par IT jomas profesijām. Uzzināju daudz ko jaunu un interesantu.
“No metāla līdz metāla izstrādājumam” (Metālapstrādes uzņēmumu SIA “LEAX Rēzekne”)
-….ļoti patika uzņēmumā “LEAX”, tur bija interesanti skatīties dažādu metāla izstrādājumu ražošanu.
-uzzināju, lai strādātu šajā uzņēmumā ir nepieciešams labi apgūt matemātiku, fiziku, ķīmiju, valodas. Ir jāievēro kārtība, nevar skraidīt un jāģērbj atbilstošs apģērbs.
“Kinoloģijas dienesta speciālistiem sava specifika”
–Nodarbības laikā es sapratu, ka kinologa darbs ir ne tikai aktīvs, bet arī grūts – ir nepieciešama disciplīna.”.
-uzzināju, ka kinologam ir nepieciešams būt pacietīgam, stingram un atbildīgam par suni.
“Topi par meistaru” (SIA “Kristāla kurpīte”)
-Man vienmēr patīk nodarbības, kad pašam jātaisa kaut kas ar rokām, jo ir interesanti. Man patika taisīt mazas pastalas. Varētu vairāk tādu pasākumu.
-“Man patika kā stāstīja kā jāremontē kurpes, un kā mēs taisījām pastalas, jo sanāca derīgs piekariņš, un ka taisot var attīstīt rokas.”
Apkopojot iepriekš teikto, var secināt, ka izglītojamiem gribas izzināt savas intereses, slieksmes, talantus un piemērotību, lai atklātu savu īsto aicinājumu savas profesijas izvēlē. Lai skolēniem veicinātu interesi par savu nākotnes profesiju, pedagogiem karjeras konsultantiem sadarbībā ar pedagogiem un vecākiem jāveicina sekmīgu izglītojamo karjeras plānošanu.